İstanbul Havalimanı’na Dalsan kalitesi

Nihat Çelik | 11.03.2019

Cumhuriyet tarihimizin en büyük projelerinden biri olarak tanımlanan İstanbul Yeni Havalimanı, pek çok özelliğiyle Türkiye’nin hatta dünyanın ilklerinin yaşandığı örnek bir proje olarak 29 Ekim 2018’de hizmet vermeye başlayacak. İstanbul Yeni Havalimanı dünyanın ilk dijital ve akıllı havalimanı olması özelliğiyle de dünyanın dikkatini üzerinde toplayacak gibi görünüyor.

 

İstanbul Yeni Havalimanı, şehir merkezinden 35 kilometre mesafede ve İstanbul’un kuzeyinde 76,5 milyon metrekarelik alanda yükseliyor. Türkiye’nin kalkınmasına büyük bir katkı sağlaması hedeflenen ve günde 3 bin 500 sefere ev sahipliği yapacak havalimanından 300 farklı noktaya uçuş gerçekleştirilecek. Ayrıca Türkiye yıllık yolcu kapasitesi 200 milyon olan dünyanın en büyük havalimanına sahip olacak ve Avrupa’nın en önemli merkezlerinden biri olacak. İstanbul Yeni Havalimanı’nın tamamı 4 etapta inşa edilecek. 42 ayda tamamlanması planlanan havalimanın 1. etabında, yıllık 90 milyon yolcu kapasiteli bir adet ana yolcu terminal binası, ana hava trafik kontrol kulesi, 6 metre genişliğinde Airbus A380 tipi uçakların inebileceği donanımda 2 adet Kuzey-Güney doğrultusunda bağımsız pist ve ilgili taksi yolları, 114’ü ana terminale bağlı olmak üzere toplam 371 park alanı, aralarında hangar, kargo-antrepo, yer hizmetleri gibi gerekli tüm havaalanı destek tesisleri ile 18 bin araç kapasiteli katlı otopark olacak. İşletmeye açıldığında İstanbul’un yeni havalimanı 100 bin kişiye yeni iş imkanı sağlaması, dolaylı etkilerle ise 1,5 milyon kişiye gelir kaynağı olması bekleniyor.

 

İstanbul Yeni Havalimanı, uçuş faaliyetlerinin yanı sıra sosyal ve ticari yönüyle de devasa bir içeriğe sahip. 53 bin metrekarelik alanıyla dünyanın en büyük duty free özelliğine sahip olacak yeni havalimanında yerli ve yabancı yaklaşık 400 tane dünya markası yer alacak. Bu yönüyle de 7/24 yaşayan dev bir alışveriş merkezi oluşturulmuş olacak.

 

Dalsan’ın önemli bir çözüm ortağı olduğu projeye ilişkin bilgi almak, bu muazzamlıkta bir projenin inşaatında “Ne kadar tuzumuz var?” diyerek İGA Havalimanları İnşaatı Adi Ortaklığı Ticaret İşletmesi Üstyapılar Kalite Güvence ve Kalite Kontrol Müdür Yardımcısı Murat Akkiprik’in kapısını çaldık. Akkiprik ile İstanbul Yeni Havalimanı yerleşkesinde bir araya geldik. İstanbul’un Avrupa yakasında, Karadeniz kıyısındaki Tayakadın ile Akpınar köyleri arasında süren devasa inşaat alanını bizzat gözlemleme fırsatı bulduk. Çukurova Üniversitesi İnşaat Mühendisliği mezunu Akkiprik 32 yıldır sektörün içinde. Son üç yıldır da İGA’da çalışmalarını sürdüren Akkiprik, projede kalite kontrol alanında çalışmalar yapıyor.

 

Küresel mega projelerin en büyüğü olarak seçilen İstanbul Yeni Havalimanı’nın ‘29 Ekim 2018’ tarihinde hizmete açılacağı bilgisinden hareketle çalışmalarını sürdürdükleri bilgisini paylaşan Murat Akkiprik ile projeyi özel kılan tarafları ve Dalsan’ın projeye yaptığı katkılar özelinde sohbet ettik…

 

Yüklenici firma hakkında bilgi alabilir miyiz?


İstanbul Grand Airport – İGA’nın (İstanbul Yeni Havalimanı) yolculuğu DHMİ’nin 3 Mayıs 2013’te İstanbul Yeni Havalimanı’nın inşa edilmesi ve işletilmesini Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu’na ihale etmesi ile başlıyor. İhaleyi kazanan konsorsiyumun bu amaçla İGA ismini vererek 7 Ekim 2013 tarihinde kurduğu şirket olarak, İstanbul Yeni Havalimanı’nın inşaatını gerçekleştirecek ve 25 yıl süreyle işletecek. Yatırımcılarımız arasında yer alan şirketlerin her birinin İGA’da yüzde 20 oranında eşit hissesi bulunuyor. Hem yurtiçi hem de yurtdışında, inşaat, enerji, turizm, madencilik, liman ve havalimanı işletmeciliği gibi farklı sektörlerde faaliyetleri bulunan Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu’nun, havalimanı inşaatı tecrübeleri arasında sekiz havalimanı bulunuyor.

 

Projeyi farklı kılan özellikler neler?


İstanbul Yeni Havalimanı, “dünyanın sıfırdan inşa edilen en büyük havalimanı” olarak adını havacılık tarihine yazdırırken; Türkiye ekonomisine sağlayacağı katma değerlerle, teknolojik alt yapısıyla ve yolcu deneyimine getirdiği yeniliklerle uluslararası havacılığın yeni merkezi olacak.
İstanbul Yeni Havalimanı’nın mimari tasarımı İstanbul'un eşsiz kültürel ve mimari birikiminden beslenerek yolcu konforunun öne çıktığı ve son teknolojilerin kullanıldığı bir terminal tasarımı olarak karşımıza çıkıyor. Dünyanın en deneyimli yerli ve yabancı mimarlık şirketlerinin oluşturduğu çalışma grubunun çizeceği proje, yolcu odaklı. Terminalin tasarımında Türk-İslam sanat ve mimarisinde kullanılan motifler kullanılmaya özen gösterilmiş. Estetik özelliklerinin yanında yalın ve kullanışlı bir sistematiğe sahip olması planlanan İstanbul Yeni Havalimanı, esnek ve ferah tasarımıyla dünyanın öne çıkan mimari örnekleri arasındaki yerini alacak.

 

Yapılmakta olan dünyanın en büyük havalimanı projesi; bittiğinde dünyanın ilk dört havalimanlarından biri olacak. Saha olarak en büyüğü. Atlanta Uluslararası Havalimanı’ndan daha büyük. 76 milyon metrekareye inşa ediliyor. 2,5 milyon metrekare terminal binası, bu birincisi. İleride ikincisi de olacak. 4 etapta bitirilecek bir proje.


Dünya inşaat sektörünün sahip olduğu tüm teknolojilerin kullanıldığı bir proje, fazlası var eksiği yok. Endüstriyel bina, sosyal bina kategorisinde baktığımızda her şeyin vücut bulduğu bir alan burası. Ana terminalin dışında 101 tane bina var. Bunlar sadece birinci etapta yapılacak binalar. Buna THY’nin binaları dahil değil. Diğer şirketlerin binaları dahil değil. Buranın ne özelliği var, örneğin çok ciddi petrol boru hattı var. Ciddi bir limanı var. Yakıt çiftliği var her biri 30’ar bin tonluk 10 tanktan oluşuyor. Onun için çok komplike bir proje. “Yok, yok!” diyebileceğimiz bir proje. Otelleri, meteoroloji binası var kendine ait. Köpek çiftliği bile var…

 

İnşaatın hangi alanlarında alçı ve alçı levhaları tercih edildi? Kullanılan ürünleri tercih ederken şartlarınız ne oldu?


İnce işlerin tamamında alçı kullanıldı. Zaten belirlediğimiz şirketler vardı, biz şirketleri onaylarken öncelikle ihtiyaçlarımızı belirledik. Kim ne üretiyor? Ne sürede hizmet verilecek? Hepsi masaya yatırıldı. Onun ışığında hazırlanan teknik şartnameye uygun olarak malzemeler seçildi. Seçtiğimiz şirketler de kalite kontrol departmanının ve bunun yanı sıra kalite güvencesinin de olmasını istedik. Kalite kontrol dediğiniz imalat bazlı yapılan bir şeydir. Kalite güvence ise bunun sürekliliğini sağlayan bir şey. En çok önemsediğimiz konulardan biri buydu. Eğer şirket kalite güvencesi sağlıyorsa, sahaya gelecek üründe her seferinde panik olmanıza gerek yok. Yani gelen ürünün kalitesi konusunda rahat oluyorsunuz. Birçok belgenin yanı sıra CE etiketi bizim için çok önemlidir. Bu belgelerin tamamına çok ciddi bir şekilde bakıyoruz. Ondan sonra da ürünün kendisine bakarız. Sunulan evraklar verilen numuneler yeterliyse, sıkıntı yok; ama yetersiz gördüğümüzde onaylı laboratuvarda akredite sonuçlarını isteriz. Bazen de şantiyede kendimiz test ederiz bu ürünleri.

 

Projede Dalsan Alçı’nın hangi ürünleri kullanıldı?


Dalsan’ın hangi ürünlerini kullandık? “Kullanmadığımız ürün var mı?” diye sormak daha doğru olur. BoardeX, COREXve tüm sistem çözümleri, alçı malzemesi, belki tek tek hatırlamıyorum ama bunlar bizim onaylı malzeme dokumuza da girdiler.

 

Dalsan Alçı ürünleri tercihinizde belirleyici olan ne oldu?


Biz teknik servise ihtiyaç duyuyoruz. Her şirkette teknik servis var ama bunun kalitesi de çok önemli. Bize geldiğinde anlatabiliyor mu, doğru yönlendirebiliyor mu? Biz bunu Dalsan’da yaşadık. Her zaman istediğimiz bilgiye ulaştık. Gelen yetkililer bizi ürüne ikna etmek için gerekli tüm detayları bizimle paylaşarak ikna ettiler. Kısacası şirketin ürünün arkasında durup duramadığına bakıyoruz. Bu bizim için önemliydi, bunu biz Dalsan’da gördük ve ürünlerini çeşitli inşaat alanında kullandık.

 

Dalsan’ın hangi ürünlerinden, ne miktarlarda kullanıldı?


Burada hiçbir şey küçük değil! Rakamlar çok çok uçuk… A1 COREXörneğin oldukça titiz bir çalışma oldu. Dalsan’ın sunmuş olduğu yangın test sertifikası, yangın danışmanımız tarafından kabul edilen ender sertifikalardan biri oldu. Kutu profille yapılmış olması, içinde taş yünü olmaması, hatta ilk taş yünsüz yangın sertifikasını Dalsan sundu bize. Daha sonra diğer şirketler de sunmaya başladılar. Bu konuda Dalsan’ın öncülüğü de oldu diyebiliriz. A1 COREX, BoardeX, alçı levha, 300 bin metrekare BoardeXkullanıldı. Bir milyon metrekareye yakın alçı levha kullanıldı. Aksesuarları, profilleri, binlerce ton alçı…


Alçı ürünlerinin proje için sağladığı avantajlar konusunda neler söylersiniz?
 

Biz alçıyı nerede kullandık? İklimlendirme olan kuru mahallerde kullandık. Dalsan’ın Yeşil COREX’ini de kullandık neme dayanıklı. Normal alçıları da kullandık. Yangına dayanıklı A1 COREX, hepsini kullandık. Alçının ne avantajı var? Alçının birçok avantajı var. Tek kalemde bitirebilmeniz, hafif olması, binaya gereksiz yük bindirmemesi, işçiliğinin kolay olması, imalatının kolay olması diğer özellikleriyle birlikte birçok avantajı sayılabilir.

 

Hız da önemli sanırım sizin için…


Ürünü seçerken hızlı uygulanabiliyor olması ikinci sıradadır. Birinci sırada olan kalitesi, güvenirliği ve bizim ihtiyaçlarımızdır.
 

Uygulama sırasında projede karşılaştığınız sıkıntılar oldu mu? Varsa bu sıkıntılar için bulduğunuz çözümler neler oldu?


Uygulama sırasında herhangi bir problemle karşılaşmadık. Teknik destek konusunda bir sıkıntımız olmadı, kısacası Dalsan kaynaklı bir sorunla karşılaşmadık.

 

Son olarak bu projede sizleri heyecanlandıran neler oldu? Neler söylemek istersiniz?
 

Burada 36 bin kişi çalışıyor. Adeta küçük bir şehir. Bu insanların güvenliği çok ciddi bir konudur. Bizim kamplarımız var, Akpınar Kampı 18 bin kişilik. Projenin büyüklüğü kadar bu konulardaki muazzamlık beni çok etkilemiştir. Tüm bu çalışanların sağlık hizmetleri, sosyal faaliyetleri gerçekten etkileyici… Altyapı beni en çok etkileyen yönlerinden bir diğeri. Milyar metreküplerin konuşulduğu bir proje. Günde bir milyon metreküp toprak hareketine kadar çıkıldı. Proje büyük, görünmeyen kısmı gerçekten de daha büyük.

 

Proje Künyesi

Proje Sahibi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi Müdürlüğü

Yüklenici Firma: İGA

Proje Yeri: İstanbul Arnavuttöy
Mimari Proje: Nordic Architecture önderliğinde Incheon, Grimshaw Architects, Haptic Architech, Arup Associates mimarlık ortaklığı
Hava Trafik Kontrol Kulesi Tasarımı: Pininfarina ve AECOM
Proje Müdürü: Kadir Samsunlu
Proje Tipi: Havalimanı

Proje Alanı: 76.5 milyon metrekare
Proje Başlangıç Tarihi: 2015
Proje Açılış Tarihi: 29 Ekim 2018

Nihai Proje Bitiş Tarihi: 2025
Projede Kullanılan Dalsan Ürünleri: BoardeX, COREX, A1 COREX, alçı panel gibi birçok Dalsan ürünü, aksesuarları ve profilleri… 

test